Г-жа Катерина Сакалийска с награда от Национален конкурс Super STEM 2020

Нашият учител по биология г-жа Катерина Сакалийска бе отличена в 4-ти Национален конкурс за STEM науки в България – Super STEM 2020. Г-жа Сакалийска и петокласниците на Училище „Цар Симеон Велики“ изработиха макет на пречиствателна станция в рамките на проекта, следвайки стъпките на индустриалното пречистване. Учениците тестваха ефективността на станцията, оцениха успеха си и дадоха свои идеи за подобрение.

Освен наградата за STEM посланик в категория “Науки”, г-жа Сакалийска бе публикувана в специализираното издание за наука и образование “STEM в България, Европа и света”. Можете да го видите тук.

А повече за идеята зад проекта на нашите ученици вижте в краткото интервю с г-жа Сакалийска:

-Г-жо Сакалийска, поздравления за наградата. Как дойде идеята за проекта за пречиствателна станция?

-Идеята на проекта дойде от самите ученици. Често получавах въпроси свързани с качествата на чешмяната и бутилираната вода и от там се породи нуждата от този проект.

-През какви етапи на работа преминахте с учениците?

-Това беше амбициозен проект и като такъв първоначално започна с обсъждане и проучване по темата. Аз като ментор също направих своето проучване и планиране наравно с учениците. Добрата организация в едно проектно-базирано обучение е най-важната задача на учителя. След като систематизирахме информацията, съдействах на учениците в проектирането на макета на пречиствателна станция и в планирането на неговото тестване. Тук получихме и подкрепа от колегите по Изобразително изкуство и Моделиране. В последващ час по Човек и природа макетът беше тестван и беше оценена неговата ефективност. Учениците имаха възможност да проследят стъпките на пречистване на вода, да формулират хипотези, да направят изводи и да дадат своите предложения за подобрение на модела.

Как успявате да увлечете учениците в магията на науката?

-На първо място се водя по учениците си, извеждам техните интереси. И второ се старая да трансформирам учебния процес така, че да бъде максимално приложен. Теорията в науката е неизменна част, но именно чрез наблюдения и опити се развива изследователски тип на мислене. Когато учениците осъзнаят, че техният въпрос се е превърнал в обект на изследване, те виждат, че това е правилният път и това ги увлича. Имат тази възможност да изкажат хипотеза, да пробват, да не успеят, да пробват пак и да достигнат до извод. Това е моят начин за преподаване на наука в две стъпки.

Какви проекти ви предстоят оттук нататък?

– В момента с учениците от 7. клас разработваме настолна игра с тема Безгръбначни животни. Идеята беше по забавен и състезателен начин да представим темата и съвсем скоро ще имаме продукт. С учениците от профил “Природни науки” в 9. клас ще плетем „протеинови“ гривни през идната седмица. Тези гривни репрезентират генетичните процеси транскрипция и транслация. Идеите идват постоянно, тъй като учениците ми са много любопитни. Случва се да се свързват с мен дори в извънучебно време и да ме питат какво ли не. Това само може да ме радва, защото те са основната ми мотивация, от тях зависи какво ще бъде бъдещето. Обичам този начин на работа, защото всяка тяхна идея е предизвикателство за мен. Както те чрез мен, така и аз чрез тях, заедно развиваме своето изследователско мислене.

About ЧСУ Цар Симеон Велики

View all posts by ЧСУ Цар Симеон Велики →

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *