Изборът на училище, приемът на ученици и как група деца се превръща в клас – интервю с Мариела Ценова

Изборът на училище, приемът на ученици и как група деца се превръща в клас - интервю с Мариела Ценова - 1

Мариела Ценова е сред екипа професионалисти в училище „Цар Симеон Велики“, които посрещат децата в първия им учебен ден. С голяма усмивка, опитност и деликатност – тя е любимка на учениците си. За избора на училище, за приема и за това как от група събрани деца се получава задружен клас разказва в това интервю.

Разкажете за срещата с новите ученици в първия учебен ден.

На първия учебен ден при мен идват деца за подготвителен клас. Те не се познават. Леко притеснени са от музика, цветя, хора и празнични ритуали. Приближават се плахо, стискайки силно ръката на мама, гледат ме с доверчиви детски очи и ми поднасят букет с думите: “Това е за теб!“. Виждам ги как си подават ръка едно на друго и се хващат, как се стараят да се държат „като ученици“ и знам, че ще направя всичко за тях – ще ги обичам, ще ги изслушвам, ще ги успокоявам и уча на това, което трябва да знаят за живота. В нашата стая се запознаваме, играем интересни игри и преди да се разделим, за да отнесе всяко дете малък спомен от този ден в къщи, деца и родители рисуват или апликират заедно.

Вашите най-щастливи моменти като учители?

Да си учител е отговорна и много емоционална професия. Никога не знаеш какво те очаква през деня. Но когато сутрин децата идват и от вратата с усмивка казват „Добро утро, госпожо! Днес пак съм тук.“, а вечер си тръгват с думите „Утре ще дойда пак.“ – това ме прави много щастлива и ми дава сили да продължа напред. Защото знам, че тези думи означават: „Това е моето училище.“, „Ти си моята учителка.“ и „Тук са моите приятели“.

Модерното училище за вас е … опишете моля с няколко думи.

Модерното училище е това, което предлага много възможности за развитие на децата. В него трябва да има условия за физическо, интелектуално и емоционално развитие на всяко дете. Да бъде защитена среда, но отворена към социалния живот на обществото, да предлага теми и иновативни форми на обучение съобразени с развитието на световната икономика и нуждите на хората. Да подготви уверени, самостоятелни и сърцати деца.

Как група непознати до вчера деца става на клас и започва да работи заедно, да е общност?

Всяка година при нас идват деца, които след тестуване записваме в подготвителен клас. Поставяме тези деца два дни в училищна среда – да усетят атмосферата в групата, да се запознаят с дневния режим и да преживеят същите емоции и лекотата, с която живеят децата всеки един ден при нас. По този начин ние вече сме „предали опит“ на всяко ново дете. Резултатът е, че малчуганът, опирайки се на своите преживявания и впечатления избира сам да стане част от нашата училищна общност.

Когато през септември дойдат отново при нас, децата са спокойни, уверени че познават мястото и хората, които работят тук и могат да отделят повече време и емоции за създаване на връзки и приятелства помежду си.

Свързващият елемент в създаването на детската общност това е учителят. Със своя пример, усмивка и искреност в отношенията с децата, той поставя пред тях общи цели и задачи, които заедно постигат. Децата, които идват от различни детски градини, с различен обем от знания и умения, със специфичен емоционален заряд и възпитание приличат на парченца от пъзел. Всяко от тях трябва да намери своето место в класа, да се чувства добре там, за да се създаде една приказна картина на детството. Учителят открива красотата и ценното във всяко едно от тях и с умение създава условия детето да заеме своето място в тази общност.

Изборът на училище, приемът на ученици и как група деца се превръща в клас - интервю с Мариела Ценова - 2

Какви три съвета бихте дали на родителите, които в момента обмислят къде да запишат децата си за новата учебна година?

1. Когато търсите училище за своето дете гледайте хората, които Ви посрещат, а не само средата/нови чинове, нови столове, шкафове, площадки…/.

Учителите са тези, които ще обучават и възпитават Вашето дете. Търсете усмивката, искреността, желанието да Ви помогнат, да Ви разберат и открито да отговорят на Вашите въпроси. Те знаят, че Вие ще им поверите най-ценното, което имате.

2. Попадайки в училище гледайте децата, които вече учат там – как се движат, как си говорят, какви емоции изпитват, как се отнасят към учителите и помежду си. Така ще изградите реална представа за средата – за неща, които само на място се виждат и усещат.

3. Подгответе детето си за училище. Поговорете с него – какви са неговите притеснения и очаквания.

Когато то се прибере щастливо от едно ново и непознато за него място и Ви каже, че му харесва, послушайте го. После се доверете изцяло на учителите. Взаимното уважение и доверие между учител и родител са основа за пълноценното развитие на Вашето дете.

About ЧСУ Цар Симеон Велики

View all posts by ЧСУ Цар Симеон Велики →

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *