Училище онлайн – новият стандарт

Дами и господа, посрещнете с аплодисменти ХЕКСАГОН „МИСЪЛ“!

Те са първото училищно обединение, което създава своя собствена, но обща литературна творба. И като прототипа им – кръга „Мисъл“, имат за цел да ни обогатят и провокират.

Те са вълнуващи, мислещи и със собствено звучене. Те са шестима брилянтни млади ученици в XI клас на ЧСУ „Цар Симеон Велики“ и сме горди да представим техния нов съвместен проект – общо есе на тема „Училище онлайн – новият стандарт“. 

Приятно четене!

Преди малко повече от месец се въведе съвсем новото за мен национално извънредно положение. В началото въобще не си представях, че е толкова сериозно, но се разви бързо и вече всички работим и учим от комфорта на нашите домове. Онлайн обучението  намери място в практиката и на нашето училище – „Цар Симеон Велики“. Всеки ден ентусиазирани учители, ученици и дори техните семейства се включват в новия стандарт – онлайн училище. Преподавателите се събират в класни стаи заедно с учениците, но не в какви да е, а виртуални класни стаи. Учениците разлистват електронни учебници и пишат всичко в електронен формат. Дали обаче този начин е най-оптимален за учениците и за учителите?

От една страна онлайн обучението е много удобно за всички, участващи в мероприятието, защото е приятно да си седиш на дивана вкъщи, да си пиеш кафето и да тече цялата учебна дейност. Това е стъпка към бъдещето, която ще е много жалко да остане неоценена и неразвита. Надявам се да се събере обратна връзка на национално ниво и онлайн обучението да

стане стандарт и занапред – наравно с „нормалното“ училище, което познаваме.

Онлайн обучението е голямо предимство за това учебният процес да продължи. Аз съм много щастлива, че тази промяна се осъществи толкова бързо, че се организирахме добре и че сме единни. Според мен това беше добър вариант пред това да изгубя една година от обучението си. Сега съм в XI клас. Тази и другата година са много важни за мен, защото от тях зависи какви ще са резултатите ми на изпитите и оценките ми в дипломата за средно образование. Всеки до някаква степен си е начертал бъдещето – труди се, за да учи в добър университет и да получи добра работа. И с новия стандарт на онлайн училище нашите мечти са по-близо и имаме шанса да продължим да ги осъществяваме. 

Добра страна можем да видим в това, че не се налага да излизаме и да пътуваме, за да стигнем до училището. Много по-лесно е да станеш сутрин, да се оправиш спокойно без да бързаш за никъде, след което да седнеш на стола в стаята си и да започнеш своето онлайн обучение. През междучасията можеш да вършиш полезна работа – да изчистиш, да се лакираш или просто да си починеш в удобна поза.  Фактът, че веднага след като ми свърши последният час, аз мога да отида да тренирам и след това да седна да работя по даден проект без „мъртво“ време, е невероятен. За мен свободното време не е даденост, а лукс и новият стандарт на училище ме улеснява.

Ние сме бъдещето на света и трябва да умеем да използваме различни видове технологии. Това е важно, за да се справим с живота в утрешния ден. Онлайн обучението е точният начин за развиването на компютърните компетентности и подготвянето на хората към дигиталния свят.

Родителите ни са по-близо от всякога до учебния процес. Сега те могат да наблюдават отблизо комуникацията между учител и ученик. Повечето от децата харесват всичко това, защото обичат да си стоят вкъщи.

В същото време ни липсват заниманията в междучасията – общите ни игри, разговорите ни и дори преписването на домашните преди съответния час. Много специфична е и връзката между учителя и неговите ученици – тя трудно се изгражда онлайн. Губим връзка и с хората, и с природата. Някои ще кажат може би, че дори и онлайн ние все пак общуваме и донякъде ще се съглася, че е така, но питам своите връстници на глас: „Не ви ли липсва това да излизате с приятели, да се забавлявате навън сред природата?“ Защото на мен много ми липсва да усещам емоциите и чувствата – трудно осъществимо чрез дигиталните устройства. Не бихме могли да създадем и изживеем същите моменти, както когато сме заедно – било то в парка, училище, на кино и др. 

В допълнение – прекарването на дълго време пред компютъра, смартфона и т.н. води до физическа и психическа умора. Затова обучението в училище е по-добрият вариант, тъй като там учениците са заедно, връзката се осъществява по-лесно и материалът се възприема по-бързо.

Друга трудност е за семействата с работещи от вкъщи родители и с повече от едно дете. В моето семейство сме три сестри – едната не живее с нас и така оставаме две вкъщи. Това създава известно неудобство – неудобно е двете да провеждаме час едновременно и да не си пречим. Покрай цялата тази суматоха не можеш да се концентрираш – някой все те разсейва и ти пречи да мислиш и говориш подобаващо пред учителите и съучениците ти. Случва се също интернет връзката да прекъсне, устройството да функционира бавно, да спре токът или просто да възникне техническа грешка. Или просто има дефицит на устройствата в дома и се прави сложна

организация с „график“. Ние сме безсилни пред тези фактори и трябва да се заредим с повече разбиране от всички страни. 

Друг фактор е по-голямо затруднение за провеждане на часове като математика, физика, химия – предмети с повече писане, схеми, символи и решаване на задачи. Трудно ни е без да гледаме какво записва учителят и заедно с него да решаваме задачи. 

Откриват се наистина големи разлики в „нормалния“ и дистанционния начин на обучение. За едни е добра възможност – могат да се извлекат знания и да се натрупа много опит, който да помогне занапред в различни етапи от живота. За други е ненужна трудност, но пък именно трудностите подготвят обикновените хора за необикновени успехи. 

Някои първо бяха скептични към цялата организация и това как ще протича процесът – трябваше да използваме за учебна дейност компютрите си – мястото, на което се забавляваме и работим по извънкласните си проекти! Сега като че ли сме доволни от резултатите и в нашите очи този нов метод на учене трябва да стане по-популярен – да е новият стандарт, защото е ефикасен и много удобен. На Скандинавския полуостров той е в период на пробация от няколко години и съвсем скоро ще стане официално. 

Доказано е, че учениците разбират и усвояват взетия материал много по-добре, когато имат възможността да работят със свое темпо и в своя среда. Малките неща – като по-удобния стол или любимия цвят на стените в стаята, имат огромен подсъзнателен ефект върху възможността на мозъка да обработва и „запаметява“ новата информация. 

Училището онлайн може би не е за всеки. На едни им харесва повече, други нямат търпение да се върнат към познатите форми на обучение в реална класна стая. Важното за нас е, че училището онлайн е новият стандарт и чрез него трупаме опитност, а възможността да тестваме нещо извън нашата зона на комфорт е безценна, без значение дали го харесваме, или не.

About ЧОУ Цар Симеон Велики

View all posts by ЧОУ Цар Симеон Велики →

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *