Как да събудим любопитството към математиката в децата?

За мнозина математиката е страшна. Резултати от проучване на проф. Шиан Бейлок от Университета в Чикаго и д-р Ян Лайъсн от Западния университет в Онтарио, Канада, сочат дори, че за някои хора решаването математически задачи създава усещане за изпитване на физическа болка. Всъщност тя не е нищо друго от сбор от умения, които искат последователно овладяване. За повечето родители е затруднение как да представят на децата си математиката по забавен начин. На първо място, родителят дава личен пример за отношението си към нея. Важно е да не се представя като ужасно чудовище. 🙂 

 Математиката е базова компетентност, която ни помага да оцелеем в съвременния свят. Използваме я и в ежедневието си – от готвене, пазаруване, ориентиране, та чак до овцете, които броим преди да заспим. Повечето професии изискват аналитични умения, които се развиват именно чрез редовни математически упражнения. Проучвания на гл.ас. Яна Ноел сочат, че ранното трениране на математически умения е от голяма полза за децата. Те стават по-добри, дори в решаването на проблеми. Едно такова проучване от 2007 г. в сп. “Психология на развитието” разкрива, че математическите умения, придобити в ранна възраст, са от изключително значение за лесното усвояване на математиката в бъдеще.

Ето и няколко съвета как да събудим любопитството на децата към математиката: 

  • Превърнете математиката в игра – Игри с карти (Война и др.), използвайте кубчета, настолни (от тип Монополи, Околосветско пътешествие, Не се сърди човече), “Рубик” кубче, шах, табла и още много други. Сглобяване на картинки, очертаване на шаблони, редене на пъзели от стикери, музикални бутони, интерактивни игри с капачета.
  • Любими дейности – Навигационни задачи с часовник (Ще пристигнем в 18:30, а сега е 18:10. След колко минути ще стигнем?). По време на пътуване – преброяване на крайпътни обекти (коли, дървета, сгради, саксии, прозорци). Изпълняване на рецепта с точна дозировка (Сложи 6 броя яйца).  Включване на децата активно в пазаруването (Нужни са ни 6 яйца за този десерт, а ние вкъщи имаме 2. Колко трябва да купим?; Колко струва тази играчка, без намаление?; За колко време ще спестиш тези пари?).
  • Демонстрация на пространствени взаимоотношения. Съотношение голямо – малко и вътре – отвън (с предмети), връзка между количество и цифра, свързване на точки, формите у дома. Игри с ЛЕГО блокчета. Подредба на играчки, според различни критерии (цвят, големина, форма, вид).  
  • Игри “Може ли без математика” (Завладяващи въображението примери, показват на децата колко важна е математиката и ги насърчава да развиват математическите си знания и умения); “Приключения и загадки”( Децата ще се превърнат в детективи, за да разрешат заплетени загадки. Сами ще определят как да се движи разследването.); “Замъкът на лабиринтите”(Докато се лутат в лабиринтите, разрешават загадки и търсят откраднатите картини и скъпоценности. 
  • Дигитални игри(“Пукльовците”; ”Minecraft”) и мобилни приложения(“Вечеря за пингвини”).

Родители и учители трябва да работят заедно в процеса на обучение на децата. Всеки от тях има важна роля. Детето учи постоянно – докато се храни, играе и разхожда. Математиката изгражда умение да търсиш и да обясняваш взаимовръзки между явления, събития и предмети. Използвайте всички възможни средства, за да събудите смелостта във Вашето дете, да бъде откривател. 


About ЧСУ Цар Симеон Велики

View all posts by ЧСУ Цар Симеон Велики →

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *