Как да разбера дали детето ми има проблеми в развитието си?

Съвместен уебинар на “Родителска академия” и Фондация “Хестия”

Страхът да разберат, че детето им може би среща проблеми в развитието си, кара много родители да пренебрегват нуждата от рутинни скрининг процедури. Всъщност тези процедури играят ключова роля в пълноценната грижа за децата, още в първите години от раждането им, и в много държави са неизменна част от проследяването им – било то от педиатър, учител в яслата/детската градина или психолог. Скрининг тестовете не отнемат много време, лесни са за приложение и обикновено се извършват под формата на игра с детето, наблюдение на поведението му или интервю с родителя. Те позволяват да бъде направена обективна оценка на възможностите и трудностите, които детето среща и, при необходимост, да бъдат предприети стъпки, които ще му позволят да компенсира установените пропуски и да развие талантите и силните си страни.

Какви са „невидимите“ прояви при риск от изоставане?

  • Проява на „мързел“. Мързелът много често се ползва от децата като защитна реакция.
  • Категорично или крайно отказване от дадена дейност, която за родителя/възрастния изглежда привлекателна (инатене). Това може да е инстинктивният начин на детето да избегне дейност, която на него му е трудна или невъзможна.
  • Разсеяност – трудно се фокусира върху задачите и отбягва областите, създаващи трудност.
  • Промяна в поведението. Много често скритите обучителни трудности се бъркат с неприемливо и/или асоциално поведение, което провокира работа на повърхността със симптома, без да се търси първоизточникът.

Въпреки крехката си и неразвита психична структура, децата са доста гъвкави и адаптивни при възникването на трудни за тях ситуации. Тази адаптивност работи в посока замаскиране на първоначалната симптоматика, което удължава периода на скрито действие.

Предимства на DESK 3-6 R пред други методики за оценка на ранно детско развитие:

  • Специалистът работи директно с детето – това предотвратява субективността на родителя/възпитателя.
  • Обособени са 3 отделни въпросника за всяка една възраст, съобразени с особеностите на дадения период – форма за 3-годишна възраст, 4-годишна възраст и 5-6-годишна възраст.
  • Всяка една възрастова форма покрива определени области на развитието, важни за усвояване през този период.
  • Скринингът успява да „улови“ непроявените симптоми на риск от бъдещо изоставане в дадена област от развитието.
  • Резултатите от изследването са на базата на сравнение на постиженията от 90 до 95% при деца от същата възраст, за страната. Докладът представя резултатите графично и интерпретативно, като включва и насоки за бъдеща работа с детето.
  • Скалите на DESK 3-6 R отразяват както отклонения във физическото развитие, така и поведенчески трудности като агресивни прояви, депресивни състояния, социално отчуждение, дефицит на вниманието*.
  • Резултатите от изследването на 5-6-годишните деца могат да бъдат представени на училищните педагози и да послужат като оценка за училищна готовност на детето.

*DESK 3-6 R не може да служи за поставяне на диагноза. Резултатите и съмненията за дадена диагноза следва да бъдат разглеждани от специалист в дадената сфера и конкретно изследвани.

Източник: тук

About ЧСУ Цар Симеон Велики

View all posts by ЧСУ Цар Симеон Велики →

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *